menusearch
artconcept.ir

نقش هنر در آموزش مفهومی جدید از صلح - رویکرد پدیدارشناسانه

۱۳۹۴/۹/۲۶ پنج شنبه
(1)
(0)
نقش هنر در آموزش مفهومی جدید از صلح - رویکرد پدیدارشناسانه
نقش هنر در آموزش مفهومی جدید از صلح - رویکرد پدیدارشناسانه

نقش هنر در آموزش مفهومی جدید از صلح - رویکرد پدیدارشناسانه

اکنون شیوه ­هایی متفاوت برای آموزش صلح به ­کار برده شده­اند، اما در این زمینه از هنر کم­تر استفاده شده است. در راستای انجام این پژوهش، تعدادی اثر هنری به­­دست پژوهشگر خلق شدند و در چند نمایشگاه به نمایش درآمدند. بر این اساس، در سفرِ این پژوهش از مسیر تجربه‌­ای هنری­ گذر کردیم تا با شناخت­ آن به­ وسیله­ ی تجربه­ های بازدیدکنندگان نمایشگاه به نقش هنر در زمینه­ ی آموزش صلح دست ­پیدا کنیم. روش پژوهش، پدیدارشناختی بود. داده­ های پژوهش از راه گردآوری تجربه­های 75 بازدیدکننده از مشاهده­ ی 82 اثر در نمایشگاه-کارگاه به ­وسیله­ ی مصاحبه ­ی ژرف به‌دست آمدند. داده­ ها به روش تحلیل مضمون بررسی ­شدند. ابتدا از تحلیل داده­ ها 73 مضمون پایه استخراج شدند. این مضمون­ ها در قالب 6 مضمون سازمان­ یافته (شگفتی، درک چندگانگی و چالش، پویایی، هارمونی، آفرینش و بی­نهایت) قرارگرفتند و در پایان، مضمون فراگیر بی­کرانگی را تشکیل دادند. بر اساس این روش بازدیدکنندگان از مشاهده­ی آثار برداشت­هایی از قبیل حیرت و ابهام در میان تضادها و تقابل­ها، آفریدن، رهایی و آرامش داشتند که آن­ها را می­توان در درون بشر، هم­نوعان، درون جامعه، طبیعت و هستی برای دستیابی به هدفی والا مشاهده کرد. توصیف مشارکت‌کنندگان از این پدیده­ی هنری، جلوه­ای از زندگی را می­نمایاند. مسیر زندگی هم مانند رویدادهای هنری، مجموعه­ای از لحظه­ هایی منحصربه­ فرد است، لحظه ­هایی که گاه شامل مفهوم، حس و تجربه­ای متضاد با لحظه­ ی دیگرِ همان زندگی هستند. پی­آمد تحلیل این بود که هنر می­تواند در یافتن مفهوم زندگی به بشر کمک کند. مشارکت ­کنندگان توانستند بین دنیای درون نقاش (که در تابلوها جلوه­گر می­دیدند) و درون خودشان، پیوندی را درک کنند و با این پیوند، مفهوم زندگی را کشف­ کنند. آنان به تعریفی از زندگی رسیدند که به آرامش­­یافتن کمک می­کند.
بنابراین، برای آموزش مفهوم صلح می­توان از هنر بهره برد، زیرا همان­طور که هنر احساس خوشایندی از راه نمایان کردن زیبایی­ها به انسان می­دهد، برای در صلح بودن نیز انسان نیازمند هنرمندانه زندگی کردن که همان درک­ کردن بی­کرانگی ذات وجود انسان است، می­باشد. بنابراین، زندگی نیز می­تواند هنری باشد که تمامی مضمون­ های بیان شده را برای رسیدن به صلح بی­کران در خود داشته باشد. در این آموزش صلح­ محور کودکان این مفهوم­ ها را تجربه و درک می­کنند و به بیانی، آن­ها را زندگی خواهند کرد.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده